Virtusize – minska dina returer och öka konverteringen

13 november 2012 | Av | 1 Kommentar

Gästbloggsinlägg av Gustaf Tunhammar, CEO och grundare av Virtusize.

E-handeln med kläder har ökat markant de senaste åren och allt fler stora aktörer etablerar sig online. Med en årlig tillväxt på över 15 procent är kläder ett av de e-handelssegment som ökar allra mest. Men det finns ett stort problem för klädhandeln på nätet – upp till hälften av alla plagg som säljs skickas tillbaka.

Att hantera returer är dyrt för webbshopparna och returnerade plagg är inte alltid lika enkla att sälja vidare. Många av varorna har ofta hunnit gå ur säsong eller fått någon defekt och behöver därför reas ut. Cirka 50 procent av alla returer till webbshopparna beror idag på fel storlek eller missnöje med passformen.

Många konsumenter avstår också helt från att handla kläder på nätet på grund av osäkerheten kring storlek och passform. Det är för jobbigt att köpa en skjorta för att sen upptäcka att den är för kort i ärmarna och därmed behöva lägga ner tid och ofta pengar på att returnera plagget.

Efter att jag själv råkat ut för ett antal felköp på nätet, började idén bakom Virtusize att växa fram – det måste gå att hitta på en smartare lösning än tabeller för att beskriva storlek och passform. Detta skulle öka incitamentet att handla mer kläder online, minska returerna och leda till nöjdare kunder.

Vi testade en rad olika lösningar med bl.a. 3d modeller och rekommendationsverktyg innan vi kom fram till vår nuvarande metod – att jämföra plagget man vill köpa med sina egna favoritplagg. En av de stora fördelarna med att utgå från ett plagg istället för den egna kroppen är att det krävs mindre data från webbutiken samtidigt som små skillnader mellan storlekarna tydligt framgår.

Virtusize

För webbutikerna har Virtusize visat sig vara ett effektivt verktyg för att hålla nere storleksrelaterade returer och öka konverteringen hos de konsumenter som använder tjänsten. Som konsument kan jag enkelt bygga upp min virtuella garderob med favoritplagg som jag sen kan använda för att jämföra med när jag handlar i anslutna butiker.

Virtusize finns idag på över 17, 000 plagg hos 20 webbutiker runt om i Europa och används av konsumenter från över 100 länder. Virtusize lämpar sig lika bra för stora som små webbutiker och vi finns idag på t.ex. Nelly, Stylebop, Fashionisland, Stayhard och WeSC. Målet är att bli en global standard för storlek och passform och att därmed lösa ett av e-handelns stora kvarvarande problem.

Kolla också in vår video HÄR och om du vill testa Virtusize, gör du det lättast på Nelly.com, där vi finns på nästan alla plagg.

Om ni har några frågor maila gärna Gustaf Tunhammar, gustaf@virtusize.com

Hemsida: http://www.virtusize.com

Kategori: Bloggen, Gästposter

Kommentarer (1)

  1. Funkar riktigt bra faktiskt. Fler shoppar som säljer kläder borde testa Virtusize.

Lämna en kommentar

Trackback URL | RSS Feed for This Entry