SEO för e-handlare 2013

21 december 2012 | Av | 3 Kommentarer

Hej! Jag tänkte att jag skulle ge er e-handlare lite tips på hur ni ska tänka på SEO under nästa år. I alla fall i början av året. Hur Google kommer funka under Q2 har vi ju ingen aning om och du har säkert redan märkt av det här i år; Google förändras och gör det snabbt. Nya filter kommer ut på löpande band och de manuella kontrollerna från spam-teamet har ökat. Det gör att man inte riktigt kan göra som man gjorde för några år sen. SEO har blivit svårare, och helt klart osäkrare. Det är alltid en risk att göra SEO och att förlita sig på trafik på Google, men det är också en risk att hålla sig utanför. Den största risken tar man dock om man inte hänger med i svängarna och gör gårdagens SEO.

Därför tänkte jag nu ge er tre tips som kommer göra att din shop har större chans att hålla sig ifrån filter, manual actions och istället lever ett gott liv i sökresultaten.

Berätta vad du säljer!

“Keyword density”. Du har hört det förr, det är jag säker på. Ett uttryck som tillsammans med “SEO-text” borde förpassas till ett hål någonstans och dit ingen någonsin mer kommer titta. Google blir bättre och bättre på att förstå text. Inte bara läsa den, faktiskt förstå. Det i sin tur gör att vilka exakta ord du använder blir mycket mindre viktigt. Hellre en riktigt bra och intressant text som ger dina besökare en anledning att läsa och inte att förglömma, köpa av dig, än en där du har tvingat in ett visst ord för att du vill synas i Googles resultatlistor.

Skriv inspirerat. Och om du tycker att det är svårt, köp in tjänsten. Det finns massor med duktiga skribenter som skulle älska att berätta för världen varför just dina produkter borde sluta ligga på ett lager och istället användas. GFD är ett exempel, Pineberry likaså.

Skriver du själv, sätt dig ner och fundera på vad det är du säljer. Det kan låta självklart, men ibland är det lätt att se på sin verksamhet på ett annat sätt än hur ens kunder gör. Lägg upp några av dina produkter på ett bord, titta på dem, känn på dem. Ta sedan tag i din penna och berätta vad de är. Bry dig inte så mycket om att använda “rätt sökord”, skriv istället en intressant text om varför just dina produkter är grymma. (Sökorden ser du sedan till att ha i din titel, där de fortfarande hör hemma.)

Älska med dina kategorier!

En webshops framgång i sökresultaten bygger mycket på hur den är strukturerad och där är just kategorierna en nyckel till att lyckas. Sortera upp dina produkter ordentligt. Var tydlig med vad som finns var. Bygg din huvudnavigering efter breda och tydliga kategorier, och om det behövs, sortera in i underkategorier efter det, men håll dem borta från din startsida. Underkategorierna länkar du bara till från deras huvudkategori. Och ge dem all din kärlek. Använd dig av bilder, texter och videos. Det är här du ska få dina besökare att välja vilken produkt de ska köpa av dig, och det är de här sidorna som ska leda vilsna Googleanvändare att hitta dig innan de har bestämt sig för exakt vad de vill ha. Locka in dem här och berätta vad det är de ska köpa. Kategorisidorna är e-handelns härskarring.

”En sida att sämja dem,

en sida att främja dem,

en sida att i mörkrets vida riken tämja dem.”

 

Var inte rädd för att be om hjälp!

Ingen kan allt och det är lätt att fastna i sina egna tankebanor. Ibland kan ett nytt tankesätt, en ny infallsvinkel, göra stordåd för en sajt. Det bästa du kan göra är att kasta bort en eventuell stolthet och be om hjälp. Det behöver inte betyda att du ska köpa in en konsulttjänst, men det skulle kunna betyda att du ska köpa in flera. Självklart måste du själv ta besluten för din egen sajt, men vägen dit vandras bäst i sällskap.

Prata med dina kunder, prata med sökmotorkonsulter, prata med konverteringsexperter, prata med folk. Eller varför inte ta in en praktikant och lär er saker tillsammans. Just nu finns det flera utbildningar inom både e-handel och digital marknadsföring i Sverige, med engagerade och smarta studenter som vill lära sig genom att göra. Titta bara på Ida Lindén till exempel, som pluggar till Onlinemarknadsförare. Hur du än gör, var inte rädd för att be om hjälp.

Med det vill jag önska ett riktigt fint år till alla e-handlare, med en förhoppning om att nästa års julhandel kommer bli ännu bättre än årets! Och om du följer mina råd här, så kommer du dessutom att få dela den glädjen med fler.

Kategori: Bloggen, Gästposter

Om författaren (Profil)

Aaron Axelsson är en sökmotoroptimerare med stor erfarenhet av SEO för e-handel.

Kommentarer (3)

  1. Bra uppmaning till alla e-handlare därute.
    Fokusera inte på att trycka in sökord – fokusera på konvertering! Och en stor mängd sunt förnuft såklart.

    Tack för bra text!

  2. Bra artikel! En sak till, se också över er e-handels plattform så att den håller måttet både vad det gäller prestanda och on-page detaljer.

  3. Tack för en lärorik artikel

Lämna en kommentar

Trackback URL | RSS Feed for This Entry