Resan mot utlandet

Gästbloggsinlägg av Anders Karlsson

Den är långt ifrån klar, den är precis påbörjad och den kommer fortsätta i minst 6 månader till innan själva resan är över och vi har kommit fram. Men det jag tänkte skriva lite om här är vilka key-findings vi gjort på den lilla resa som nyss är påbörjad, det handlar om hur den svenska butiken www.barahandtag.se skall få en storasyster genom att vi har öppnat motsvarande  butik i Tyskland, nämligen på Küchen-griffe.com.

Den huvudsakliga anledningen till att vi tittat på utlandet är väldigt enkel, om det går att driva en butik som säljer kökshandtag, dörrhandtag och LED-belysning med den svenska marknaden som bas där vi är 9 miljoner människor som tillsammans bor i 4,6 miljoner hushåll så borde det gå att göra samma sak i Tyskland där det bor 82 miljoner människor i 40 miljoner hushåll. Det borde rent av vara en riktigt bra affär att lyckas med det. Och det kan det nog bli, men vi har en lång bit kvar innan vi når dit.

Jag har tidigare gjort halvhjärtade försök att slå mig in med en e-butik på den tyska marknaden, den gången med en av våra andra butiker Kakadu Traders, men den satsningen var halvhjärtad och det gick med den som med det mesta man bara gör med ena handen, det gick inget vidare. Men denna gången går vi in i det hela med en bit över 200% och nu finns det ingen återvändo, vilket känns bra för då vet vi att vi kommer att lyckas.

Först lite historiskt, vi satte upp den tyska butiken i mars-april 2012 och hade folk inne som hjälpte till med översättning av hela butiken och sedan släppte vi ut den på grönbete för att bekanta sig lite med de tyska sökmotorerna, ingen särskild kraft lades i början på att bygga länkar eller liknande. Den tyska butiken fick ligga till sig lite och det var först under sommaren som det  fanns tid och ork till att lägga kraft på den. Under vårkanten hade vi även tagit hjälp av Conversionista! för att få ordning på vår konvertering som inte var särskilt bra, detta hade lett till att vi byggt om stora delar av den svenska butiken vilket både gett den ett betydligt snyggare utseende samtidigt som vi vidtagit en hel del konverteringshöjande åtgärder och nu var det lika bra att föra in allting på den tyska butiken innan vi körde igång på allvar.

Küchen-griffe.com

Men, innan vi gjort allt detta måste vi väl ha tänkt lite på lite olika saker undrar kanske ni? Ja, det är dom vanliga sakerna som man skall tänka på när man skall lansera en ny butik:

  • Vilka sökord används i branschen i ”det nya landet”?
  • Hur ser konkurrensen ut både när det gäller priser, utbud och SEO?
  • Kan vi erbjuda en logistiklösning som fungerar för ”det nya landet” och som samtidigt inte kostar skjortan?
  • Kan vi erbjuda kundtjänst på ett bra sätt?
  • Hur skall vi hantera returer?

Sökord – Bra att koll på innan man bygger butiken

Ja, detta var några av de frågor vi ställde oss i samband med att vi höll på att bygga butiken och vi hade inte alla svar klara innan vi började. Bland annat så upptäckte vi för bara ett par veckor sedan att ett av sökorden vi satsat på inte var så attraktivt som vi trodde från början, det fanns ett sökord som ersatte det som vi helt hade missat från början. Detta innebar naturligtvis en hel del extrajobb då vi fick bygga om kategorier och produkter men så går det när man inte gör det absolut viktigaste förarbetet till 100% innan man kör, men det är så det kan gå och det är lite i linje med hur jag ser på företagande, det är lika bra att köra igång så får vi ändra det som blir fel under resans gång, för fel blir det alltid här och där.

Lärdom: Gör en noggrann undersökning om vilka sökord som används i det landet du skall expandera till!

Konkurrens i Tyskland

Med risk för att öppna upp för en svensk konkurrent här så kan jag inte säga att konkurrensen ser mördande ut på kökshandtag och dörrhandtag i Tyskland, inte när det gäller priser i allafall vilket ger oss utrymme att ha lite marginal där vilket är roligt, jag gillar marginal och kan i de flesta fall tänka mig att ha en stor andel av den varan. När det gäller sökorden och optimeringen för butiken för sökmotorerna så är det inte lika enkelt. Jag brukar vara väldigt noggrann med att inte dra på mig massa kostnader när vi kör upp en ny butik utan är snarare dumsnål och försöker hitta vägar runt för att hitta kostnadseffektivare lösningar än bara ta in första bästa konsult när det behövs. I detta fallet är det lite av ett problem, dels för att de tyska SEO-företag som jag kontaktat inte alls är rädda för att ta betalt men även för att en hel del av dom öppet använder metoder som jag inte riktigt supportar, till exempel kommentarsspam och liknande. Just nu är SEO ett av de problem vi brottas med och just nu handlar det mesta om att hitta någon seriös person eller ett seriöst företag som kan hjälpa oss med detta, vi har fått upp ett spår där men om någon känner till någon eller något företag som kan vara behjälpliga med tyskt länkbygge så får ni gärna kontakta oss.

Utbudet vi har är hyffsat brett även om en del kategorier kunder vara bredare för att kunna täcka en större del av marknaden i Tyskland men vi tror att vi i dagsläget täcker in önskemål och behov hos cirka 80% när det gäller köks- och badrumshandtag och cirka 20% när det gäller dörrhandtag och LED-belysning och det skulle vara till stor nytta för oss att utöka sortimentet på dessa kategorier, det ligger med på att göra listan men ligger för tillfället inte högst upp på den.

Lärdom: Ingen

Logistiken när du skickar till utlandet

Vi jobbar ju som sagt med så kallad dropshipping vilket i korthet innebär att vi inte har ett eget lager utan produkterna skickas direkt från vår leverantör till kunden. Det finns en del nackdelar med denna metod och en av nackdelarna är att man har svårare att påverka med vilket bolag produkterna skall skickas och man kan inte själv förhandla priser på samma sätt. Som tur är har vi bra leverantörer som helt är med på noterna att vi skall expandera utomlands och stöttar oss i det hela vilket underlättar en del. Det innebar att vi fick till ett hyffsat fraktavtal med Schenker som vår leverantör använder, iallafall när det gäller Tyskland och Nederländerna. Som sagt innan så går det ibland lite fort och det gjorde även här, vi lade ut Österrike och Schweiz innan avtalet med fraktleverantören var klart eftersom vi redan fått mail från kunder som ville handla i bägge dessa länder. Det var ju bra, ända tills fraktavtalet visade att det kostade 600 kr plus moms att skicka till Schweiz och då hade vi redan ett par beställningar liggandes. Så det var bara att bita i det lätt beska äpplet och skicka ut produkterna.

Lärdom: Kolla upp avtalet för logistik innan du börjar sälja till det landet, vissa länder är DYRA att skicka till!

Kundtjänst – Behövs det?

Ja, det är nog ganska solklart att det behövs, sedan är vilken omfattning som behövs vid vilken tidpunkt. Som vanligt så är detta inget som är något problem ännu eftersom omsättningen i butiken är låg och det är inte så många kunder som hör av sig. Men det kommer att bli ett problem, det är jag helt och fullkomligt säker på. Men, den dagen tar vi den sorgen och så länge vi inte ser det problemet så har vi massor av problem för att överhuvud taget kunna komma till problemet med att det finns en massa kunder som inte får några svar på sina support-frågor.

Lärdom: Ingen alls än så länge, men det kommer komma en lärdom av det längre fram, var så säker!

Returer – Ja det kommer komma!

Inte heller detta är ett problem i dagsläget och jag är inte så orolig för denna, kunden får själv betala sin returfrakt precis som vi gör med kunderna i Sverige och för de kunder som hittills returnerat så har det fungerat bra. Jag är dock mycket öppen för att detta skulle kunna bli ett problem framöver, men vet ni vad, först har vi massor av problem att ta oss igenom för att lyckas komma dit. Så det tar vi då!

Lärdom: Ingen alls än så länge, men det kommer komma!

 

Publicerat av AndersIvar

Anders Karlsson är en e-handlare med stort intresse för sökmotoroptimering. Driver ett antal webbutiker med försäljning i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland och har stort fokus på dropshipping som metod. Driver allt genom företaget Get Global AB och snackar inte så mycket utan genomför mest saker. Men bara om det är kul.

Delta i diskussionen

3 kommentarer

  1. Bara att lyfta på hatten för en spännande redogörelse av utlandsexpansion. Vi har precis avslutat lanseringsfasen av vår ehandel i Danmark och har i stort samma erfarenheter. Kan skriva under på vikten av att kolla upp logistiken innan man drar igång. Inte många som tänker på att Grönland är en del av Danmark (det kostar 800 spänn och tar tre veckor att skicka ett 2 kg paket dit…) och att de har särskilda momsregler. Som sagt mycket att ha koll på när man expanderar utomlands men det kan man inte ta för allvarligt på för då kommer man ingenstans. Vi utvecklade ett mantra när vi gjorde vår expansion och gick på en del minor: ”as we go”, man får helt enkelt ta det efterhand som det dyker upp.

    1. Jag satt och kollade på den tidigare idag faktiskt, riktigt intressant infograf och jag kan mer än gärna vara med och kapa en del av den rätt stora kakan! =)

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *