Har Google börjat förstå?

04 november 2013 | Av | Lämna en kommentar

Gästblogginlägg av Markus Eriksson, Press- och informationsansvarig på Northmill AB.

SEO från ruta ett

2007 lanserade Northmill, som en av de första svenska aktörerna, små och korta konsumentkrediter i Sverige. Vid det här laget hade ingen inom organisationen ens ett hum om vad ordet sökordsoptimering innebar.

Ganska snabbt förstod man att Google skulle vara den avgörande kanalen för att kunder skulle hitta till en. Av den anledningen avsattes resurser för Adwords (CPC låg på några kronor på den tiden. Happy times!).

I takt med att CPC på Adwords ökade insåg man att topp 10 placeringarna i de organiska resultaten förmodligen skulle göra det enklare för kunder att hitta till hemsidan. Men hur i hela friden skulle man hamna där?

Smutsig SEO gjorde det nästintill omöjligt

Egentligen har SEO inom smslånesegmentet, som det även kallas, varit smutsigt sedan start. De flesta som arbetade med SEO på den tiden tog till alla möjliga desperata försök för att hamna i toppen av serpen vilket de även lyckades med medan vi andra hamnade efter.

I takt med att branschen växte hårdnade konkurrensen om förstasidan på Google. Allt fler desperata metoder togs till i ett segment som mer och mer började likna en cirkus. Långivare och affilliate-sajter straffades hej vilt och URL-omsättningen på Googles förstasida var otroligt hög.

När vi äntligen bestämde oss för att satsa på SEO dedikerade vi försiktigt resurser som skulle sätta sig in i ämnet för att organisationen skulle ha kompetensen inhouse. SEO visade sig snabbt vara ett diffust ämne med alltför många (läs: för få) experter.

När vi äntligen trodde att vi fått lite grepp om ämnet förstod vi att det i stort sett var omöjligt att nå vårt mål som var topp 5 på ordet ”sms lån”.

Content is king?

Under åren träffade vi flera ”SEO-experter” och blev lovade och övertygade om att just deras strategi var den rätta och att vi skulle anlita just dem. Många till och med garanterade toppresultat inom 2-3 månader. Vi avfärdade det mesta som ”experterna” sa eftersom det kändes läskigt men det var en sak vi tog till oss, nämligen att ”Content is King”. Vi bestämde oss kort därefter för att leverera intressant innehåll till våra kunder och övriga intressenter för branschen. Målet var framförallt att vi skulle kunna leverera nyttig och relevant information till våra kunder och samtidigt förbättra våra positioner på Google, om det nu låg någon sanning i det påståendet.

Sagt och gjort, den femte januari 2009 skrev vi vår första artikel som var relaterad till ämnet privatekonomi och sedan dess har vi levererat mer innehåll än någon annan aktör på den svenska marknaden för små och korta konsumentkrediter.

 …tydligen inte.

I flera år arbetade vi aktivt med att försöka nå första sidan på Google utan att lyckas.  Det handlade främst om att ha en bra hemsida med alla de tekniska förutsättningarna samt bra innehåll. Vi har aldrig velat sökordsoptimera genom fullänkar och skumma nätverk eller använda oss av någon form av metod som ens kan riskera att vi blir straffade då våra varumärken är på tok för värdefulla för det. Nackdelen har varit att vi inte rankat högt under åren. Fördelen att vi inte investerat enorma summor och att vi fortfarande finns kvar bland sökresultaten.

Vi satsade stenhårt på innehåll och körde på det försiktiga och ärliga spåret. Google är ju så smarta att de borde förstå att vi borde ranka högt, tyckte vi, men icke. Vi kom ingenvart och content verkade inte vara King.

Eller?

Vi blev förvånade över att Google inte förstod att vi var bland Sveriges första och största aktör. Det förvånade oss även att allt ful-SEO hos alla affilliate-sajter gick vägen. Läget var med andra ord mycket frustrerande. Ännu mer frustrerande var affilliate-sajterna som var superaggressiva. Det spelade ingen roll om de blev straffade för de plockade bara fram ytterligare en sajt och försökte igen. De hade inget inarbetat varumärke att förlora.

De senaste 2 åren kom vi fram till att vi inte skulle klara det här på egen hand och att vi behövde anlita ”experter” vilket vi även gjorde. Ingen av dem lyckades hjälpa oss. Definitionen av SEO-expert blev alltmer diffus.  De lyckades som bäst ta oss upp till sida 2 vilket vi själva hade lyckats med genom åren. Hoppet försvann nästan helt och hållet ända fram till den 8 oktober 2013.

Efter Penguin (Googles algoritm) hände någonting. Vi började sakta men säkert klättra i serpen från andra sidan och hamnade på en tionde plats. Därefter hoppade vi upp och ner mellan position tre och tio och stabiliserade oss på position åtta i några dagar för att sedan klättra ännu mer. Vid ett tillfälle syntes vi till och med på position ett.

Hela vår SEO-resa, som kantats av så många frågetecken genom åren, har äntligen börjat ge resultat. I skrivande stund har vi position tre på ordet ”sms lån” och ”smslån” vilket vi är väldigt glada över samtidigt som allt som heter SEO precis blivit lite mer diffust för oss.

Vi har nått en milstolpe men känner att det är för tidigt för att jubla. Vår SEO-resa har precis börjat och vi tänker fortsätta arbeta som vi alltid har gjort och stärka vårt varumärke ännu mer för vi tror faktiskt att Google verkligen har börjat förstå!

Kategori: Bloggen, Gästposter | Tags: , ,

Lämna en kommentar

Trackback URL | RSS Feed for This Entry